(to værker, hvoraf det ene er væk. Det andet opleves kun fragmentarisk)
Kunstneren Karen McCoy tilbragte en hel måned på Langeland med at researche såvel Tranekær som resten af øen. Og ved at gennemtrawle området blev hun inspireret af de langelandske (og danske) små stråtækte huse, som hun gengav i sit todelte værk, Discourse on Light and Shade.
Præcis som bondelandets øvrige gamle boliger, blev også disse to konstruktioner dækket med strå, skåret af sivene ved søen og forsynet med “kragetæer”, de karakteristiske trækryds på rygningen.
Det ene lille hus stod som en åben og tom pælebygning ved søbredden (det er borte nu) – næsten som en indramning af lyset toppet med et voluminøst og beskyttende stråtag, der med sine opadbøjede spidser fik en smule slægtsskab med en pagode.
Det andet hus, som stadig kan anes på en bakketop mellem skovkant og agerland, var som negativet af det første. Her blev pælehuset fyldt ud – først med sten, derpå med jord fodret med planter, lægeurter og frugter beskyttet af en hul træstamme. Under det hele ligger beholdere med vand fra slotssøen, som i 1993 blev vurderet forurenet.
Intentionen var, at husets indre efterhånden, som jorden skred, ville blive åbenbaret og blomster og træer slå rod.
Kunstner: Karen McCoy / Se mere af McCoys arbejde her.
Årstal: 1993
Karen McCoy er født i USA, og har siden sine tidlige værker i TICKON i 1993 fået et væld af priser og anerkendelser. Hun er i dag professor emerita, men har ellers været tilknyttet Kansas City Art Institute.