(i daglig tale kaldet Overflødighedshornet)
TICKONS måske mest ikoniske og mest fotograferede værk er Alfio Bonannos Mellem Blodbøg og Eg, der som et gigantisk overflødighedshorn skabt af brændte lærkestammer fæstnet på stålringe hælder store kampesten ud fra sit indre.
Efter den heftige orkan i 1999 valgte Alfio Bonanno, der er den gentlige initiativtager til TICKON, selv at bidrage til skulpturparken.
Orkanen betød nemlig, at flere værker led døden – ikke i forfaldet og den langsomme og smukke død, som er en del af cyklussen for Land Art og den stedsspecifikke naturkunst… derimod i den abrupte halshugning forårsaget af vindens hærgen.
Når Alfio Bonanno arbejder med stedsspecifik kunst er den første – og måske vigtigste – opgave at finde den rette placering. Ofte mener han, at det faktisk foregår omvendt: At det er stedet, der finder ham. Således også denne lysning lige før skoven bliver tættere og skovbunden mere sumpet.
For det er ikke alle steder, der har brug for symbiosen mellem kunst og natur. Nogle områder skal i følge Alfio Bonanno forblive uforstyrrede og hemmelighedsfulde, og det er da også netop vekselvirkningen mellem naturens eget udtryk og det menneskeskabte, der er TICKONs helt store force.
Men stedet, hvor Mellem Blodbøg og Eg er placeret, er der et naturligt rum for såvel et topografisk som et botanisk eksperiment, og med sin størrelse er det gigantiske “kræmmerhus” derfor med til at pirre nysgerrigheden og aktivere relativitetsbegrebet.
Som mange af de andre skulpturer i TICKON er der også i dette værk referencer til Danmarks oldtid.
Kunstner: Alfio Bonanno
Årstal: 2001