(fem af de syv stenbøger forsvandt, da træet, de var kilet ind i, blev offer for orkanen i 1999. TICKON har stadig to af bøgerne i depot og håber på at kunne genetablere værket med flere “bøger”).
Hvis canadiske Edward Poitras værk stadig havde været synligt i TICKON, ville publikum næppe have forestillet sig, at hans udhuggede bøger i granit var skabt tilbage i 1995. For bogtitlerne ville virke alt for aktuelle: Virus, Immunity, Race, Humanity… samt Nature, Time, Evolution. Alle emner, som i den grad er på den globale dagsorden.
Poitras er med sit ophav af dels fransk, dels indiansk meget optaget af den indianske spiritualitet og kultur – ikke mindst de indianske ritualer, som i følge ham mest effektivt giver adgang til en forståelse af livet.
Et tilbagevenden motiv i hans kunst er bl.a. myten om shamanen Black Elk, der forudså massakren ved Wounded Knee. Her har Poitras så 25 år før, verden blev ramt af en pandemien Covid-19, selv været i stand til både at forudse virus-katastrofen og til at pege på løsninger som menneskelighed, immunitet, natur og evolution.
Kunstner: Edward Poitras
Årstal: 1995
Edward Poitras blev født i Regina, Saskatchewan i Canada, i 1951. Han har studeret indiansk kunst og kultur og undervist i det på universitetet i Regina. Inden han i 1995 blev valgt til at repræsentere Canada på den internationale Venezianske biennale havde han kun udstillet i sit hjemland, men nu er han kendt i hele verden.