Fire fotografier: Moss Cushion with Rowanberries, The Place of the Rowanberries, Red Beech with Rowanberries, Eiche Flügelnuss og Grüne Schlange
(eksisterer som kunstfotografier i TICKONS depot)
Ligesom Andy Goldsworthy (se dennes “Fem fotografier”), handler også tyske Nils-Udos værker om at tegne med blomster, skrive med vand, male med skyer… at registrere en brise eller bøje vinden, at glatte vandet eller kombinere lys, farve, duft – hvilket jo netop også er den sansning, de besøgende i TICKON opnår på tur gennem parken (modsat et museumsbesøg, hvor lyset er menneskebestemt og duften ikke-eksisterende).
For Nils-Udo er det væsentligt at åbne rummet i naturen med mindst mulig indgriben, men selvfølgelig er det selvmodsigende. For selvom han forbereder sine ‘forstyrrelser’ så blidt som muligt, så påvirker han med egne ord “naturens jomfruelighed”.
De fem fotografier er tænkt som en slags pause. Her kan reflekteres over planternes tilsyneladende udødelighed, mens værket i virkeligheden forlængst er borte, blæst eller regnet væk, visnet, formuldet.
I TICKON brugte han de røde rønnebær og den sartgrønne vingevalnød til at male med: En mospude med et rødt tykt ‘pudebetræk’ af røde rønnebær (”Moss Cushion with Rowanberries”), hvor han fandt rønnebærrede konstruerede han mystiske røde tegn i den dybgrønne mos (“The Place of the Rowanberries”), en rødbøg fik i et bark-sår næsten tegnet Langelands silhuet op med rønnebær – om det nu var tilfældigt eller ej? (“Red Beech with Rowanberries”). En egestamme fik sin struktur tydeliggjort med grønne vingevalnødsstriber mellem det ru, barkede, gråbrune (Eiche Flügelnuss”), mens vingevalnød i sidste foto dannede en grøn kæde, en spiralform, der som en slange dukkede op af et hul – eller forsvandt derned? (“Grüne Schlange”).
Kunstner: Nils-Udo / Se mere af Nils-Udo arbejde her.
Årstal: 1993
Nils-Udo, født i Bayern 1937. Har siden 1972 arbejdet med i og med natur rundt i verden – I mange europæiske lande, I Japan, Israel, USA og det Indiske Ocean.