Helge Røed: Wood and Water – a space Exploration

(værket blev efter aftale med kunstneren fjernet i 1994)

Et landskabsprojekt skal efter den norske kunstner, Helge Røeds, opfattelse pr. definition holdes indenfor et kortere tidsrum. Præcis som hans eget projekt i TICKON, der blev pillet ned efter et år.

For bliver et værk stående for at forfalde langsomt (som det ellers er intentionen med kunsten i TICKON), vil området blive fyldt op med “bygningsværker på retur”, som han udtrykte det.

Og Helge Røeds tanker adskilte sig på flere måder fra parkens øvrige kunstnere. Bl.a. ved at tilføje skriggule plastik-rør, der blev ophængt i en gruppe af parkens træer. Set på afstand dannede rørene en oval, der genspejlede slotssøen, Borresøen.

Så mens andre kunstnere måske stræber efter at integrere deres værker i naturen, ville Helge Røed det stik modsatte: Han ville have, at de gule plasticrør (importeret fra Norge, fordi farven skulle tre den rigtige!) skulle give træerne en kontrast i såvel materiale som form.

Som tema handlede Helge Røeds værk om tid, forandring, forgængelighed – men også om energi og følelse.

Efter  et år var træernes grene selvfølgelig vokset. Afhængig af træets art var nogle træer skudt meget i vejret, andre kun lidt.

Det tidsperspektiv havde Røed indregnet i værket. Når ovalen ikke længere var intakt, skulle værket  pilles ned.

Kunstner: Helge Røed / Se mere af Røeds arbejde her.
Årstal: 1993

Helge Røed, født 1938 i Norge, død 2018. Han studerede på Statens Skole for Kunst og Kunsthåndværk i Oslo og siden på Accademia Belle Arti di Arena i Milano, Italien. Underviste siden på den statslige norske kunstskole og på Chelsea and Slade Schools of Art og ved Royal College of Art i London.

SE FLERE AF VÆRKERNE HER